XXXIV El gat
Baudelaire va dedicar tres poemes sencers als gats, aquest, el LI i el
LXVI, però en cada un el tracta amb una simbologia diferent. En el poema
que ens ocupa la simbologia queda clara i evident: associa el gat a la
imatge de la dona.
La primera cosa que s’observa és l’estructura externa del poema: dues estrofes de quatre versos i dues de tres, és tracta doncs, en aparença, d’un sonet on s’hi alterna un vers d’art major (decasíl·lab) i un d’art menor (octosíl·lab) que li proporciona un ritme capritxós al poema.
La primera cosa que s’observa és l’estructura externa del poema: dues estrofes de quatre versos i dues de tres, és tracta doncs, en aparença, d’un sonet on s’hi alterna un vers d’art major (decasíl·lab) i un d’art menor (octosíl·lab) que li proporciona un ritme capritxós al poema.
“El gat”, possiblement perquè quede clar que l’animal rep la
tendresa del jo poètic, de Baudelaire, el sentiment del qual vers aquest
ésser queda patent amb l’adjectiu “al meu pit amorós”, que vindrà a
contrastar amb la càrrega significativa del segon vers: li diu que
amague “les urpes”, ungles dels depredadors, en clara contraposició a la
imatge tendra i dolça del vers anterior. Amb la conjunció copulativa
“i”, afig una altra ordre, en aquest cas en forma de petició, “deixa’m”,
la finalitat de la qual ve expressada mitjançant l joc lingüístic de la
metàfora “submergir-me en els teus ulls”. Observem allò que és propi
del simbolisme i és que usa imatges amb un valor més profund que la
metàfora, aconseguint mostrar una realitat en clau metafísica. El sentit
figurat suggereix: capbussar-se, endinsar-se, unir-se a ell, a traves
dels seus ulls, dels ulls del gat que, per si no queda clara la
significació d’aquesta imatge, al quart vers l’explica, una altra
vegada, amb l’ús de la connotació dels mots i de l’oposició de
significat: “barreja d’àgata i metall”, és a dir, combinació de la pedra
preciosa, representant la bellesa, i de l’element químic, representant
de la vulgaritat. Els ulls són un altre símbol que Baudelaire farà
servir als seus poemes. Clar exemple de la idea del simbolisme que
considera el llenguatge poètic com evocador i suggeridor de les
emocions.
La segona estrofa enceta una oració que acabarà al principi de
l’estrofa següent i que ve a marcar la comparació entre el gat iBaudelaire va dedicar tres poemes sencers als gats, aquest però en cada un el tracta amb una simbologia diferent. En el poema
que ens ocupa la simbologia queda clara i evident: associa el gat a la
imatge de la dona. Com ho aconsegueix serà l’objecte del nostres estudi.
La primera cosa que s’observa és l’estructura externa del poema: dues estrofes de quatre versos i dues de tres, és tracta doncs, en aparença, d’un sonet on s’hi alterna un vers d’art major (decasíl·lab) i un d’art menor (octosíl·lab) que li proporciona un ritme capritxós al poema.
El poema XXIV “El gat” pertany al cicle temàtic de l’amor.
La primera cosa que s’observa és l’estructura externa del poema: dues estrofes de quatre versos i dues de tres, és tracta doncs, en aparença, d’un sonet on s’hi alterna un vers d’art major (decasíl·lab) i un d’art menor (octosíl·lab) que li proporciona un ritme capritxós al poema.
El poema XXIV “El gat” pertany al cicle temàtic de l’amor.
Comentarios
Publicar un comentario